Meie lood

8. klassi õppepäev Tallinnas 14. november Andrus Peetson


Meie õppepäev algas Lennuliiklusteeninduse AS-i külastusega. Finantsjuht ja juhatuse liige Meelis Kruusmann (Siimu isa) tutvustas meile ettevõtte tööd. Lennuliiklusteeninduse AS-i missioon on "Turvaline ja nutikas teejuht Eesti ja Euroopa taevas.", väärtused "Areng. Koostöö. Ausus ja avatus." ja põhiülesanded "Lennujuhtimine, lennuohutuse tagamine, lennundusteave.". 

Huvitav oli kuulata mehitamata lennundusest - droonidest ja nende kasutamisvõimalustest tulevikus. Keskmine lendude arv päevas 385 talvel ja 466 suvel. Suurim klient on Finnair. Lennujuhtide ja pilootide suhtluskeel on üldjuhul inglise keel. Ettevõtte eesmärgiks on ka keskkonnasäästlik areng (kasutusel päikesepaneelid, maaküte, liikumine CO2 neutraalsuse suunas). 

Edasi viidi meid lennujuhtimistorni, kus saime jälgida lennujuhtide tööd, suhtlemist pilootidega ja vaadata lennuki õhkutõusmist Tallinna lennuväljalt. Tutvusime erinevate lennujuhtimisüksuste tegevustega. Tõeliselt nutikas lahendus on digitorni keskus, kus audio-videosüsteemi abil on suurtel ekraanidel näha Eestis asuvad regionaallennuväljad ja nende lennuliikluse juhtimine toimub ühest keskusest. Eriti uhke, et see on 100% Eesti toode ja selline süsteem võeti kasutusele kuuenda riigina maailmas ja kolmanda riigina Euroopa Liidus. 

Lennujuhtide jutust saime teada, et kui lennuk hakkab enne maandumist hoopis õhus ringi tiirutama, siis on lennuk saadetud ootetsooni, et oodata maandumisjärjekorda. Lennukite vahe lennates peab olema 300 m kõrgushajutus ja külgsuunas 5-9 km. Suhtluskeel on inglise keel, aga valesti mõistmise vältimiseks loetakse üksikuid tähti ette kokkulepitud sõnadena , näiteks A asemel Alpha, C asemel Charlie, number 9 "nine" asemel "niner", et eristada seda sõnast "fiev". 

Kokkuvõtteks saame öelda, et lennundus on põnev maailm ja seal töötavad targad ja ägedad inimesed. 

Õppepäev jätkus TalTechis. Poisid kuulasid loengut elektriautode plussidest ja miinustest. Elektriautod on keskkonnasäästlikud ja nende kasutus on lahendus kliimaeesmärkide täitmisel ning eriti linnade õhu puhtamaks muutmisel. Käisime ka laboris, kus tudengid ehitavad vanast autost elektriautot ja uut isejuhtivat bussi. 

Tüdrukud said teada, kuidas kasutatud rõivastele ja tekstiilijäätmetele uus elu anda (taaskasutus, rõiva kiududest lõnga või uue riide tegemine). 

8. klass tänab Meelis Kruusmanni ja tema meeskonda, kes korraldasid väga huvitava ettevõtte külastuse, TalTechist Heili Sõrmust ja lektoreid ning õpetaja Ailet, et saime projektist osa. 

Meie õppepäev algas Lennuliiklusteeninduse AS-i külastusega. Finantsjuht ja juhatuse liige Meelis Kruusmann (Siimu isa) tutvustas meile ettevõtte tööd. Lennuliiklusteeninduse AS-i missioon on "Turvaline ja nutikas teejuht Eesti ja Euroopa taevas.", väärtused "Areng. Koostöö. Ausus ja avatus." ja põhiülesanded "Lennujuhtimine, lennuohutuse tagamine, lennundusteave.". 

Huvitav oli kuulata mehitamata lennundusest - droonidest ja nende kasutamisvõimalustest tulevikus. Keskmine lendude arv päevas 385 talvel ja 466 suvel. Suurim klient on Finnair. Lennujuhtide ja pilootide suhtluskeel on üldjuhul inglise keel. Ettevõtte eesmärgiks on ka keskkonnasäästlik areng (kasutusel päikesepaneelid, maaküte, liikumine CO2 neutraalsuse suunas). 

Edasi viidi meid lennujuhtimistorni, kus saime jälgida lennujuhtide tööd, suhtlemist pilootidega ja vaadata lennuki õhkutõusmist Tallinna lennuväljalt. Tutvusime erinevate lennujuhtimisüksuste tegevustega. Tõeliselt nutikas lahendus on digitorni keskus, kus audio-videosüsteemi abil on suurtel ekraanidel näha Eestis asuvad regionaallennuväljad ja nende lennuliikluse juhtimine toimub ühest keskusest. Eriti uhke, et see on 100% Eesti toode ja selline süsteem võeti kasutusele kuuenda riigina maailmas ja kolmanda riigina Euroopa Liidus. 

Lennujuhtide jutust saime teada, et kui lennuk hakkab enne maandumist hoopis õhus ringi tiirutama, siis on lennuk saadetud ootetsooni, et oodata maandumisjärjekorda. Lennukite vahe lennates peab olema 300 m kõrgushajutus ja külgsuunas 5-9 km. Suhtluskeel on inglise keel, aga valesti mõistmise vältimiseks loetakse üksikuid tähti ette kokkulepitud sõnadena , näiteks A asemel Alpha, C asemel Charlie, number 9 "nine" asemel "niner", et eristada seda sõnast "fiev". 

Kokkuvõtteks saame öelda, et lennundus on põnev maailm ja seal töötavad targad ja ägedad inimesed. 

Õppepäev jätkus TalTechis. Poisid kuulasid loengut elektriautode plussidest ja miinustest. Elektriautod on keskkonnasäästlikud ja nende kasutus on lahendus kliimaeesmärkide täitmisel ning eriti linnade õhu puhtamaks muutmisel. Käisime ka laboris, kus tudengid ehitavad vanast autost elektriautot ja uut isejuhtivat bussi. 

Tüdrukud said teada, kuidas kasutatud rõivastele ja tekstiilijäätmetele uus elu anda (taaskasutus, rõiva kiududest lõnga või uue riide tegemine). 

8. klass tänab Meelis Kruusmanni ja tema meeskonda, kes korraldasid väga huvitava ettevõtte külastuse, TalTechist Heili Sõrmust ja lektoreid ning õpetaja Ailet, et saime projektist osa.